My exchange year in Nova Scotia, Canada

Snowdays and Holidays !

Hoi allemaal,

Sinds mijn laatst blog is er alweer een maand voorbij gevlogen. Mijn goede voornemen om op 2 januari een blog te plaatsen is toch een beetje mislukt... Ietsje later nu maar dat maakt niet uit! Dit betekend wel dat ik alweer 4 !!!! maanden in Canada ben! Ik kijk alleen maar uit naar de komende maanden want ik verveel me hier nogsteeds niet!

De week na mijn laatste blog 12 tot 16 december was een normale Canadese schoolweek. Maandag zat ik met 4 mensen in de klas... Door een sneeuwstorm waren er niet veel mensen op komen dagen en werd school voor onze veiligheid eerder gesloten we mochten dus ipv om 15:00 al om 12:30 naar huis. Tot en met donderdag ben ik gewoon naar school geweest en donderdagavond naar zouden we eigenlijk naar youthgroup gaan. Iedere donderdag blijven dus na school in town omdat youthgroup heel dichtbij is en nu ook weer maar omdat het zo erg sneeuwde hoorde we om 15:30 dat het niet doorging. De bus naar huis hadden we al gemist en dus was het wachten op Tasha die ons op kwam halen. Vrijdag ochtend werd ik zoals iedere schooldag wakker van mijn wekker om 7:00 maar zag ik een berichtje dat school gecanceld was. Niet omdat het stormde, niet omdat het een snowday was nee omdat het -30 graden was! Naar buiten gaan was dus niet echt een optie...

De week daarvoor op donderdag 8 december kreeg ik weer last van mijn keel en koorts. In eerst instantie dacht ik dat het wel over zou gaan omdat strep throath, wat ik een tijdje terug al eerder had gehad hier een beetje heerste. Helaas bleef ik me er ziek door voelen en had mijn hostmom een afspraak gemaakt bij de dokter op die vrijdag! We moesten dus wel naar buiten in de kou... Helemaal van top tot teen ingepakt en met de hele familie zaten we dan bij de dokter. Hier in Canada moet je een beetje geluk hebben met de dokter (omdat ze niet allemaal even goed zijn) en gelukkig had ik dat deze keer wel. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ze dacht dat ik de vorige keer de verkeerde diagnose heb gekregen en dus onnodige medicijnen heb geslikt en daarom die uitslag had gekregen. Ze dacht dat ik mono (Pfeiffer) had in plaats van strep throath en omdat te bevestig en om ook zeker te weten of mijn lever en milt niet waren aangetast moest ik voor de tweede keer dit jaar naar het ziekenhuis. Dit keer om bloed te laten prikken. Om heel eerlijk te zijn zag ik dat niet zo zitten. Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal wel mee en verliet ik 2 uur later (ja 2 uur ookal was ik de enige in de wachtruimte) het ziekenhuis 4 buisjes bloed lichter. Een paar dagen later kregen we de uitslag en bleek inderdaad dat ik pfeiffer heb. Dat verklaarde dus ook waarom ik steeds zo moe was na school. Er zijn geen medicijnen voor dus is het een kwestie van goed uitrusten.

Zondag 18-12 was er nog meer sneeuw voorspeld en aangezien ik nog geen snowboots had die je hier toch wel nodig hebt en we nog wat laatste kerst inkopen moesten doen zijn we 's middags naar de Mall gegaan.

Omdat mijn Canadese broertjes en zusje deze week al vakantie hadden zijn we op dinsdag (20-12) maar de film Moana in de bioscoop geweest. Woensdag was mijn laatste dag op school voor de kerstvakantie. Deze dag begon ik met agriculture waar de leraar aan iedereen chips en frisdrank uitdeelde en dat om 9:00 's ochtends... Verder heb ik bij iedere les een film gekeken. In de pauze moesten we allemaal naar het kantoor van Hudson de homestaycoordinator komen en hier kregen we een kerstkadootje van school.

Zaterdag 24 december op kerstavond hadden we een turkeydiner en gift Exchange bij de opa en oma en ook dit keer was iedereen gewoon in zijn of haar normale kleren. Ik heb een dekentje met Canadese print gekregen van de opa en oma omdat het nog wel eens koud zou kunnen gaan worden!

Op eerste kerstdag werd ik om 6:30 wakker gemaakt om onze stockings open te maken. Ondertussen had iedereen zich in mijn kamer verzameld en waren alle kerstsokken geleegd op mijn bed. In mijn stocking zat oa shampoo, haarelastiekjes en snoepjes. Om 7:00 was het tijd voor ontbijt. Bacon and eggs zoals iedere zondag morgen. Na het ontbijt mochten we de kadootjes open maken en de rest van de dag hebben we vooral met de kadootjes gespeeld. Ik heb veel dingetjes gekregen die ik hier kan gebruiken zoals douchegel, eten en giftcards maar ook een T-shirt, een sjaal en kettinkje van Nova Scotia. Ik ben er allemaalheel erg blij mee en gelukkig vonden ze mijn kadootjes die ik voor hun had gekocht ook erg leuk.

Tweede kerstdag kennen ze hier eigenlijk niet. Daarom hadden we een deel van de familie uitgenodigd om spelletjes te spelen. Wat uiteindelijk uitliep op een nerf gevecht in de basement. Omdat iedereen het zo leuk vond hebben we de dagen er na steeds het zelfde gedaan maar dan bij andere familie leden. Kerst was toch wel even anders. Ik had voor het eerst dat ik best wel even naar huis had gewild. Het is toch raar om zoiets met een andere familie te vieren wetend dat thuis ook heel de familie gezellig bij elkaar zit. Gelukkig konden we veel facetimen en was ik er toch nog een beetje bij. Verder hebben we tussen alles door ook nog heel veel geschaatst in de achtertuin. Door alle sneeuw die gesmolten was en een beetje regen hadden we een privé rink zoals de jongetjes het noemde. Op oudejaarsdag zijn we ook weer gaan schaatsen maar nu in de echte rink waar de jongetjes normaal ook ijshockeyen. Savonds hebben we allemaal spelletjes gespeeld en de hockey game Canada vs USA gekeken. Op 1 januari hadden we een nieuwjaarsborrel met de familie. Inclusief oliebollen! Na nog een rustig dagje was de vakantie alweer voorbij en moesten we dinsdag weer naar school. Maar dat duurde niet lang want woensdag hadden we alweer een stormday. Donderdag ben ik na school met vrienden gaan tafeltennissen en naar het Victoria park geweest en daarna naar youthgroup. Vrijdag was ik vooral weer heel erg moe en was ik blij dat het weekend was. Gisteravond en vannacht is er een sneeuwstorm geweest en er is weer 40 cm sneeuw gevallen! Vandaag dus heel de dag buiten geweest en met de GT's (sneeuwscooters) van de driveway afgeweest.

Vanaf volgende week ga ik voor de rest van de maand januari op vrijdag snowboarden met 2 teamgenootjes en een paar Canadese vrienden. Door de work to rule waar ik de vorige keer over schreef willen ze nu als oplossing een bus inzetten die je naar de skihill brengt. Omdat ik ook in het snowboard team zit willen we kijken of we dit ook op de donderdagen kunnen doen met het team maar dat is nog even afwachten en daar zal ik de volgende keer over schrijven.

See ya!

(De foto's van afgelopen maand staan onder maand 4&5!)

Reacties

Reacties

O & O

Nog 95 nachtjes dan ben ik er O

Sophia.theessink@gmail.com

Hallo Marloes

Wat leuk om weer mee te genieten van jou belevenissen in het
koude Canada! BRRRRRR

Lieve groetjes. Sophia

Saskia

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar Marloes en dat je maar heel gauw van die pfeiffer af bent maar zo te lezen heb je niet veel tijd om uit te rusten. Kan ik me goed voorstellen, genoeg te beleven! Veel liefs!

Maud

Echt een heel leuk verhaal!
Wat super vervelend dat je Pfeiffer hebt, maar blijf positief dan komt het uiteindelijk goed!

En ookal is het suuuuper koud, dat is nog eens winter! Waar jij een hele heftige winter hebt, zie ik eigenlijk helemaal niks van winter hahaha!

Blijf genieten!
Doei xx

Mira

Ai, wat een weertje daar!! Wat heb je toch weer veel beleefd! Echt rusten is er niet bij hè (smiley met knipoog haha). Veel plezier nog en geniet vooral! Zie uit naar je volgende verhaal!! XXX

oma en opa eindhoven.

heel mooi verhaal uit een heel koud canada

pas goed op je gezondheid en kusjes van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active