My exchange year in Nova Scotia, Canada

Ready for my upcoming adventure!

Hey everyone!

Zaterdag 3 september was het dan EINDELIJK zo ver! Om 9:15 kwamen we aan op Schiphol en begon ik toch wel te beseffen dat ik echt een jaar weg ga... Maar wat was ik excited om mijn gastgezin te ontmoeten en wat kijk ik uit naar de avonturen die ik daar ga beleven. Maar goed tijd om in te checken. Mijn koffer was uiteindelijk 25,8 kilo in plaats van de 23 kg die eigenlijk mee mochten en gelukkig hoefde ik er niks uit te halen! Na een emotioneel afscheid werd het toch echt tijd om door de douane te gaan. Chaos met zo veel handbagage kan ik je vertellen, but I survived. Omdat de vlucht overboekt was had ik nog geen vaste stoel gekregen op mijn ticket. Bij de gate moest er dus nog gekeken worden voor een plekje in het vliegtuig. Uiteindelijk paste ik toch nog in het vliegtuig en stegen we ongeveer 45 minuten te laat op richting Canadaaaa! Na een lange vlucht van bijna 9 uur kwamen we aan in Toronto. Nu echt off to my final destination Halifax!

Je zult me waarschijnlijk wel begrijpen wanneer ik zeg dat de laatste 2 uur in het vliegtuig van Toronto naar Halifax uren, dagen en jaren duurde voor mijn gevoel. Doodmoe en uitgeput ben je dan ineens aan de andere kant van de wereld en sta je op het punt je hostfamily te ontmoeten waar je een jaar gaat wonen. Het voelde meteen goed en ze waren heel blij dat ik er eindelijk was. Mijn hostfamily bestaat uit Tasha & Chris, hun 3 kinderen Jocelyn, Rowan, Micah en twee andere internationale studenten: Idoia uit Spanje en Marianna uit Brazilië. Tijd om mijn koffer van de bagage band te halen en in de auto te stappen naar mijn nieuwe "thuis". Maar dit liep toch iets anders dan gepland... Na ruim 20 minuten wachten en steeds dezelfde koffers voorbij te zien komen bleek het dus dat mijn koffer niet aangekomen was. Hij stond nog in Toronto... Ze regelde dat hij met het volgende vliegtuig mee kon en beloofde deze de volgende dag thuis af te leveren. Na dat dit allemaal geregeld was, was het toch echt tijd om naar huis te gaan. Ongeveer een uurtje later waren we thuis en ontmoette ik mijn hostbrothers and hostdad. In Nederland was het toen al 3:30 dus nadat ik nog even met mijn hostsisters kennis had gemaakt ben ik gaan slapen (in een heerlijk twee persoons bed)

Mijn hostfamily gaat iedere zondag naar de kerk maar omdat Idoia en ik die dag ervoor laat waren aangekomen mochten we uitslapen. Nou dat uitslapen lukte niet helemaal want om 4:00 was ik alweer klaar wakker... Na een ontbijtje met toast, ei en bacon hebben we die dag niet echt veel meer gedaan. Wel hebben we Jan uit Duitsland en Max uit België nog ontmoet. Zij wonen een eindje verderop in de straat en zullen ook naar dezelfde school gaan als wij. 's Avonds hebben we een kampvuur gemaakt en naar de sterren gekeken and i can tell you it was beautiful!

De volgende ochtend werd ons verteld dat we gingen mud sliden met de jongens die we die dag ervoor hadden ontmoet en wat andere mensen van youthgroup. Youthgroup is iets waar we iedere donderdag na school heen zullen gaan. Hier kunnen we dan nieuwe mensen ontmoeten en doe je activiteiten. Dus na de lunch stapte we in onze oudste kleren (pyjama's) in de auto onderweg naar de zee. De zee is heel dichtbij mijn huis dus het was niet erg lang rijden. Mud sliding is so much fun! Voor degene die niet helemaal begrijpen wat ik bedoel met mud sliden. Het is een glijbaan van modder en de "glijbanen" zijn de heuvels die aan de rand van de zee liggen. Aan het einde waren we zo vies dat we achter in de pick up truck terug moesten. (Zie foto's)

Gister ben ik voor het eerst op school geweest voor een rondleiding. Ik ga dit jaar naar de grootste school van Nova Scotia en ik kan je vertellen die plattegrond die we hebben gekregen tijdens de rondleiding wordt mijn beste vriend. De school of doolhof, net hoe je het wil noemen is zo groot dat er zelfs een theater, sportschool, bibliotheek, chillroom, hardloopbaan en sportzaal met een huge tribune in zit. Oja en buiten op het schoolterrein staat een halfdome met tennisbanen, een hal voor bubble voetbal en een ijshockey stadion omringt door de vele sportvelden voor de andere sporten. Na de tour door school kregen we nog een tour door Truro, de tweede "grootste" stad van Nova Scotia. Groot is het echt niet want het is nog kleiner dan brandevoort, veel kleiner zelfs om je even een idee te geven van wat ze hier een "grote" stad vinden... Na deze tours waren er rugby try-outs. Try-outs zijn voorrondes om te kijken of je in het school team en dus D school mag vertegenwoordigen in die sport. Don't worry ik heb geen try-outs gedaan voor rugby maar Jan, de andere international wel. Omdat we thuis gebracht zouden worden door zijn hostmom zijn we blijven kijken. Hier in Truro wonen veel mensen die na de tweede wereld oorlog naar Canada zijn verhuisd dus iedereen vind het heel interessant dat ik uit Nederland kom en wil dan ook echt ALLES van me weten.

Vandaag ben ik naar het Victoriapark geweest en hebben we verder vooral genoten van onze "last day of summer".

Morgen om 8:00 stipt zal de schoolbus (ja zo'n echte gele) onderaan the driveway ons opwachten en begint mijn Canadian HighSchool adventure echt.

Ik heb er heel veel zin in maar vind het ook wel een beetje spannend! Ik laat jullie weten hoe dat was...

See Ya!

Reacties

Reacties

Sophia

Hallo Marloes

Geweldig mooi verslag! Leuk om met jou mee te reisen op deze manier.
Heel veel succes met je studie en veel plezier in je gastgezin.

Liefs Sophia

Annette

Wat gaaf allemaal Marloes. Zo anders dan hier en zo geweldig dat je dit mee mag maken. Wish you lots of fun today in the schoolbus and on Youthclub. And of course in highshool. You know: Enjoy! ??

Annette

Die vraagtekens zijn op mijn iPhone een hartje (haha)

Evelien

Vandaag begint t écht, leuk verslag maar ik mis de foto's? Veel plezier lieverd! Xxx

Evelien

Ja, foto's gevonden! ????

Evelien

???? Is duimpje

opa en oma eindhoven

prachtig verslag en mooie foto,s

O & O

Leuk Marloes, bij het broodje en krantje gezellige berichten van onze, lieve kleindochter en mooie foto's .xxxx

Mira.

Mooi geschreven! Goed geregeld allemaal daar! Leuke foto's! Wat zie je er lekker uit! Have fun!

Elise

Top om het zo vanaf de zijlijn te mogen meemaken, geniet meisje, gaat je zeker lukken! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active