My exchange year in Nova Scotia, Canada

Het komt steeds dichterbij...

Hoi allemaal,

Het is alweer best een tijdje geleden dat ik geschreven heb en jullie zullen je wel af hebben gevraagd waar ik was. Sorry een beetje (heel erg) vertraagd maar hier ben ik weer!

Na mijn laatste blog had ik een weekje vakantie oftewel Marchbreak.

Deze begon al meteen heel goed want op zondag gingen we naar de RECC (rath eastlink community centre) om te schaatsen een van de laatste keren omdat het hockeyseizoen bijna voorbij was. Maandag stond er een shoppingtrip naar Halifax met de internationals gepland. Na het shoppen gingen we naar een boerderij, waar we een tocht in de huifkar hebben gemaakt en pizza aten. Ik had die dag ook samen met Lucy, een Nederlands meisje wat ook een jaar in Canada zit en met mij mee heen is gevlogen afgesproken. Omdat ze aan de andere kant van Nova Scotia woont en het zo'n 5 uur rijden is bleef ze een paar nachtjes logeren. Het Nederlands praten ging niet zo lekker. Omdat we alle twee gewend zijn in het Engels te communiceren switchen we dan ook vaak na 1 of 2 zinnen al naar het Engels. Pas op de laatste dag kregen we het voor elkaar om een fatsoenlijk Nederlands gesprek te voeren, haha! Nadat Lucy weer terug was naar Shelburne sloot ik samen met Alyssa, haar vader en Judith de vakantie af. We zijn nog een keer naar Halifax geweest. Dit keer zijn we eerst naar de MicMac Mall in Dartmouth en daarna met de ferry naar downtown Halifax gegaan. De week daarop was het gewoon weer school. Ofja school... Het weer was super vreemd en er kwamen weer een paar stormen aan... geloof het of niet zelfs in April heb ik nog Snowdays gehad.

Teamspirit is echt een dingetje op een Canadese school en de schoolsoorten spelen hierin dan ook een grote rol. In mijn vorige blog vertelde ik dat na school badminton speelde en trainde voor track and field. Het Badminton seizoen is helaas al afgelopen maar we hebben toch een mooi seizoen gehad. Het is leuk om een sport die in Nederland niet heel erg populair is en hier juist wel, beter te leren kennen in plaats van blijven steken bij het camping badminton als je begrijpt wat ik bedoel. Op dit moment heb ik iedere dag na school track and field practice. Mijn events zijn de 1500 en 3000 ookwel long distance. Op maandag woensdag en vrijdag hebben we zware trainingen en de dagen daarna voel je je benen ook echt wel. Dinsdagochtend moeten we om 7:00 sochtends in de weightroom zijn op school waar we een teamworkout doen. Donderdag hebben we yoga om te stretchen. Over 2 weken zijn de districts al de eerste wedstrijd voor track waar ik waarschijnlijk het event 3000 moet racen. Op dit moment is het nog niet zeker omdat ik afgelopen week een lichte hersenschudding bij de gymles heb opgelopen toen we American Football aan het spelen waren. Inmiddels heb ik al een paar dagen goed gerust en gaat het gelukkig steeds beter.

Verder heb ik natuurlijk ook gewoon lessen en doe ik echt niet alleen maar sport, haha! School vind ik heel makkelijk hier en met weinig moeite haal ik goede cijfers. Het enige wat me een beetje tegen zit is het Franse accent tijdens mijn Franse les, maarja als dat alles is. Afgelopen week heb ik dan ook mijn midterm rapport weer gekregen en daarop heb ik voor Frans een 81/100, Communication Technologie 97/100, Tourism 92/100 en Physical Education 93/100. Niks om me zorgen over te maken dus.

Zoals jullie waarschijnlijk niet is ontgaan heb ik ook nog bezoek gehad! Na 7 maanden zag ik eindelijk mama en oma weer in het echt. Ik vond het heel fijn dat ze er waren en heb ook zeker genoten van de 10 dagen dat we met z'n 3'tjes waren. Als verrassing voor oma stond ik op het vliegveld te wachten en wat heb ik daar lang gezeten want wat hadden ze een vertraging! Gelukkig verliep alles goed en zijn we die avond veilig in ons hotel in Halifax aangekomen. Na een dag sightseeing en een beetje shoppen in Halifax gingen we de volgende dag naar Peggy's Cove. Het lighthouse waar Nova Soctia bekend om staat. Dezelfde dag reden we nog door naar lunenburg een oud vissersplaatsje. Dag 3 vertrokken we naar Keijmkuijk National park, digby en savonds naar Annapolis Royal. De volgende morgen was extra exciting want vandaag gingen mama en oma eindelijk mijn gastfamilie ontmoeten. Eerst nog even naar Cape split een uiterst puntje van Nova Scotia. Na de ontmoeting met de familie en alle kadootjes was het woensdag tijd om ze te laten zien waar ik nu eigenlijk woon en mijn tijd doorbreng. We kregen een Tour van Hudson, mijn homestaycoordinator door de school en daarna zijn we naar noveltea gegaan. Noveltea is een cafeetje en bookstore waar we vaak na school of na practice heen gaan om te chillen met vrienden. Hierna gingen we naar het Victoria Park. We hebben een wandelingetje gemaakt naar de watervallen, de mega hoge Jacobs ladder overleefd en daarna vervolgens zitten lunchen op een bankje. Natuurlijk kon een bezoek aan de Mall niet ontbreken. Rond een uur of 4 gingen we boodschappen doen want wij zouden deze avond koken! Op mijn verzoek had mama satémix meegenomen iets wat ze hier niet echt kennen. Gelukkig vond iedereen het lekker! (ja echt iedereen en dat komt hier heel weinig voor) Die avond zijn we ook nog even bij Isabella en haar moeder langs geweest. Zij hebben Nederlandse roots dus oma en mama hebben eventjes in het Nederlands met ze gepraat. Donderdagochtend vertrokken we richting Cape Breton. Smiddags kwamen we in Sydney aan en na wat sightseeing en shopping was de dag alweer snel voorbij. Na lang wachten was het dan eindelijk zover vrijdag gingen we naar de cape Breton highlands! Iets waar ik heel erg maar uitkeek en wat was het mooi! We hebben een stuk van de cabottrail gereden met prachtige uitzicht punten. Zaterdag was het helaas alweer tijd om terug naar Truro te gaan via Port hawkesbury, Antigonish and New Glasgow. Op zondag gaan we altijd naar de kerk zoals jullie ondertussen wel weten. Dus dit keer gingen mama en oma ook mee. Het was Pasen dus smiddags hadden we een turkeydiner en zochten we paaseitjes. Aan het einde van de middag zijn we met mijn hostzusjes ook nog naar de tidalbore geweest. Dit is de enige plek op aarde waar het water zo snel binnenkomt. Maandag was het helaas alweer de laatste dag van oma en mama's bezoek. Nadat ik m'n halve kleding kast had uitgezocht en de spullen die mee terug mochten naar Nederland in de koffers had gedaan was het tijd voor de grote schoonmaak. Die natuurlijk beloont werd met broodjes kroket voor de lunch! Het afscheid nemen was raar maar ik weet dat ik ze toch weer zie over 2 maanden.

Ik ben blij dat ik mama en oma heb kunnen laten zien waar ik nu woon en hoe mijn leven hier is en daarnaast ben ik natuurlijk nu ook op plekken geweest waar ik anders nooit was gekomen! Nu nog even genieten zo veel als ik kan van de laatste twee maanden die ik hier nog heb. Aan afscheid nemen wil ik nog lang niet denken!

Tot snel!


Reacties

Reacties

Sophia.theessink@gmail.com

Hallo Marloes
Wat gaat de tijd toch snel hé! Nog maar twee maandjes en je zit al weer in Helmond.
Wel erg leuk dat mama en oma ook gezien hebben waar je nu vertoeft.
Nog fijne tijd gewenst en de groetjes. Sophia

Mama

Het was geweldig in Canada, wat hebben we veel gezien en wat een mooi land en een fijne lieve familie waar je woont. Ik ben trots op je. Geniet nog lekker van de laatste mooie maanden daar! Xxx

O & O

Mooi verslag Marloes, oma heeft het nog elke dag over de geweldige tijd met jou en Mama
Zoveel indrukken en veel lieve mensen heeft zij ontmoet en natuurlijk het prachtige,
rustige land. Tot 2 juli xxx

Anne

Super leuk Marli! Ik tel de weken af, can't wait to see you again!

Xxx

elly en cees

wat een mooi verslag en wat heb je een prachtige tijd daar in canada.
nog twee maandjes en dan zien we jouw gelukkig weer.
tot ziens.

elly en cees

lieve marloes. wat een mooi verslag uit het mooie canada gelukkig nog twee maandjes
en dan zien we jouw weer kusjes van oma en opa eindhoven.

Monique Goossens

Wat weer een leuk verslag. Maar wat gaat de tijd snel. Geniet nog van je laatste twee maanden.

Monique Goossens

Wat weer een leuk verslag. Maar wat gaat de tijd snel. Geniet nog maar lekker van je laatste twee maanden ????

Monique Goossens

Wat weer een leuk verslag. Maar wat gaat de tijd snel. Geniet nog maar lekker van je laatste twee maanden.

opa en oma.

wat een mooi verslag wij genieten van jouw spannende tijd in canada
maar zullen heel blij zijn als je weer thuis bent. kusjes van ons.

opa en oma.

heel mooi verslag uit het mooie canada .tot gauw. kusjes.

elly en cees

wat een mooi verslag uit canada en wat een belevenis tot over 2 maandjes kusjes.

opa en oma. ehv.

weer een heel mooi verslag uit canada tot over twee maandjes kusjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active