My exchange year in Nova Scotia, Canada

First day of Canadian HighSchool!

Hi!

Donderdag 8 september om 6:30 ging mijn wekker en na 3,5 maand vakantie was dat toch wel even een beetje zwaar... Maar goed, mijn eerste dag op een Canadese HighSchool! Een beetje zenuwachtig was ik wel maar wat had ik er zin in. Na een ontbijtje met hagelslag (Jup, the real dutch way) was het tijd om mijn schooltas in te pakken. Hier in Canada blijven je schoolboeken op school dus deze had ik nog niet. Het enige wat ik dus mee moest brengen was een agenda, leesboek, etui en een map met blaadjes, die overigens wel drie keer zo groot is als in Nederland. Zo veel fijner dan mijn schooltas in Nederland! Om 8:00 stipt pikt de schoolbus ons op onderaan de driveway. In films zie je altijd dat die grote schoolbussen helemaal vol zitten nou nee dus. In onze schoolbus zitten maar ongeveer 20 kinderen. Nadat wij opgehaald waren reden we meteen door naar de primaryschool waar meer dan de helft dus al de bus verlaat. Daarna reden we door naar CEC HighSchool waar we om 8:30 waren. Mijn lessen beginnen om 9:00 iedere morgen dus we hadden genoeg tijd om ons rooster op te halen. Door heel de school zaten leraren aan een tafeltje met de roosters. Deze waren gesorteerd op achternaam maar voordat ik eindelijk die van mij had gevonden waren we alweer een kwartier verder... Hier in Canada zijn de roosters heel anders als in Nederland. Ieder semester (half jaar) heb je 4 vakken en die vakken heb je standaard iedere dag, alleen dan in een andere volgorde. De vakken die ik dit semester volg zijn dan ook verdeeld in 4 blokken. Mijn A-block is Food studies and hospitality, B-block agriculture, C-block English en D-block Global Geography. De eerste dag was mijn rooster dus ABCD maar de dagen daarna is mijn rooster BCDA, CDAB etc. Ook wist ik nu dat ik officieel in grade 12 zat. Dit is het laatste jaar van highschool in Canada en dat betekent dus dat als ik wil, ik kan deelnemen aan de finals (examens) aan het einde van beide semesters. Of ik dit ga doen weet ik nog niet. Dat ligt er helemaal aan hoe het met mijn Engels gaat dit jaar. Maarja dan sta je daar met je rooster en plattegrond van de school. Waar moest ik heen!? Naja uiteindelijk ben ik nog net niet verdwaald en heb ik het klaslokaal gevonden. De klaslokalen hier zijn zo anders. Veel groter en in ieder lokaal staan "relaxing chairs". In sommige lokalen staan zelfs geen tafeltjes en gebruik je clipboards. De eerste dag na de vakantie op school doe je meestal niet zo veel en dat was dus bij mij ook het geval. Food studies begon eigenlijk vooral met het uitdelen van de lockercodes. De lockers zijn hier echt net zo groot als die uit de films. Super cool allemaal maar die slotjes die krijg je op geen enkele logische manier open! En nee... ik sta niet bij de verkeerde locker er is gewoon een bepaalde techniek die ik niet helemaal begrijp, haha! Na mijn foodclass vol met "algemene informatie" moesten alle studenten uit grade 12 naar de av-room komen. De av-room is het grote theater midden in de school. Hier kregen we een praatje van de directeur en van de politieagenten van school over de regels en consequenties bij het overtreden daarvan. Weer heel anders als in Nederland want op welke school zit nou een politiekantoor? Normaal hebben we na het eerste vak "readingperiod" dit betekent dat je verplicht 20 minuten moet lezen. Maar doordat we nu een speech hadden mochten we meteen naar de volgende les. Voor mij was dit agriculture. Voor dit vak heb ik echt een overenthousiaste leraar en dat was meteen te merken. Hij huppelde rond gaf iedereen een vaste plek in de klas en scheerde zijn baard. Jup echt waar hij scheerde zijn baard in front of the class... So weird... dusja na ook hier weer wat algemene informatie te hebben gekregen werd er door de intercom omgeroepen dat alle internationals naar centre 2 moesten maar zie dat maar eens te vinden als die nou net niet op je plattegrond staan... In centre 2 hadden we een meeting met alle internationals en onze homestaycoordinator Hudson. Hij is ons eerste aanspreekpunt als er iets is. Verder werd er nog wat verteld over de activiteiten die we hebben gedurende mijn Exchange year. Nadat ook dit allemaal klaar was hadden we lunchbreak. 50 minuten lang halleluja! Het is hier nog best lekker weer dus die 50 minuten hebben we buiten in de zon doorgebracht. Na de lunchbreak had ik mijn derde blok van die dag. English... de meeste van jullie weten wel dat dit niet mijn lievelingsvak is en dit was dan ook de enige les waar ik een beetje tegenop zag. Omdat ik in Grade 12, graduation year zit is dit ook meteen het hoogste niveau. Bij Engels begonnen we integenstelling tot de andere vakken meteen met het onderdeel reading... Natuurlijk waren er wel dingen waar ik niks van begreep maar ik ben hier pas net dus het komt vast goed! De lessen duren 70 minuten dus na Engels was ik al best moe van alle indrukken en het continue focussen op de taal. Mijn laatste les voor die dag was Global Geography. Hier begon het met wat algemene vragen zoals waar ligt Europa? Wat zijn de G8-countries? Waar ligt China? En jawel guys... Een meisje uit mijn klas zei serieus Europa... Daarnaast wisten best veel mensen in mijn klas ook niet dat Africa een continent is! OMG JA! De leraar gaf ons dus meteen huiswerk... We kregen een blanco wereld kaart en moesten alle continenten een andere kleur geven. Ik dacht eigenlijk dat dit geen stof was voor een examenklas meer voor de basisschool maar welkom in Canada hier kan dat dus schijnbaar wel, haha! Na deze les gingen we weer met schoolbus naar huis. Alle schoolbussen staan in twee lange rijen opgesteld en hebben een bepaald nummer waaraan je kunt herkennen dat dat jou bus is. Ongeveer om 15:45 was ik weer thuis en zat mijn eerste dag op een Canadese schooldag erop. Ondertussen ga ik al ruim een week hier naar school en begint het steeds leuker te worden! Ook heb ik mijn eerste punten al terug voor Engels, Agriculture en Global Geography. De normering werkt hier heel anders dan in Nederland. Wij tellen van 1 tot 10 maar hier in Canada werkt het met procenten van 1 tot 100. Voor alle 3 de vakken had ik het maximaal aantal punten wat dus betekend dat ik voor alle vakken 100% sta. Verder worden de vakken steeds interessanter en leer ik steeds meer nieuwe mensen kennen. Op school beginnen de try-outs voor de sporten nu ook dus om in het tennisteam te komen zal ik eerst een paar trainingen moeten doen voordat ze weten of ik in het junior or varsity team kom. Daarnaast zit ik samen met veel andere internationals ook in de international club. Sorry pap en mam voorlopig wil ik dus nog niet maar huis!

See Ya!

Reacties

Reacties

opa en oma eindhoven

wat een mooi verslag van je eerste schoolweek
vol houden zo.
jij komt er wel meisje
vele groeten en kusjes van opa en oma.

Mira

Hallo!
Fijn om te lezen wat je allemaal mee maakt! Leuk geschreven. Boeiend om te lezen dat het zo anders gaat dan hier. Veel plezier meid en geniet ervan! Grtjs van ons.

Monique

Hoi Marloes, wat heb je al weer veel nieuwe indrukken opgedaan in deze korte tijd. Leuk om zo te kunnen volgen hoe het met je gaat in Canada. Nog heel veel plezier het komende jaar. Groetjes vanuit een gelukkig iets minder warm Helmond. ??????

O & O

Dag lieve kleindochter, wat leuk dat je geniet en ook nog tijd hebt om te studeren.
Greetings for the whole family
XXXX

Jerben. Das Engels voor Gerben

Mooie update.
Gezellig al die clubjes.
Veel plezier.

Annette

Ik begrijp helemaal dat je nog niet naar huis wilt. Klinkt allemaal super, meissie. Nou nog even knallen met die ballen in de tennistraining en dan komt het goed. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. En je weet het voor ondertussen; Enjoy ??

Elise

Klinkt weer leuk, interessant en indrukwekkend.... Wat zul jij het druk in je hoofdje hebben nu, constant vertalen, nieuwe indrukken, nieuwe mensen ontmoeten etcetc.... Maar oh wat zal je er fijn op terugkijken. Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal....Geniet vooral van alles! Lieve groet van ons x

Henk en Wijnie

Zo te lezen ben je aan een nieuw avontuur begonnen! Je enthousiasme spat er vanaf. Eigenlijk zijn we best een beetje jaloers op jou... We wensen je een heel goede tijd toe in NS en gaan beslist jouw logboek de komende tijd met heel veel belangstelling volgen.

Papa en mama

Wat zijn wij trots op jou Marloes! Natuurlijk verwachten wij jou nog lang niet thuis. Eerst je dromen waarmaken, genieten van dit fijne avontuur en je rugzak vullen met vele mooie ervaringen! Dikke kus van ons X

Jolanda

Super leuk om te lezen. Ik leer er ook van. Ff wennen allemaal en uit dokteren maar je red het wel. ????

Hedwig

Lieve Marloes,
Van Harte Gefeliciteerd met je 18 de verjaardag!!!!
Super om te lezen wat je allemaal meemaakt!!
Geniet ervan meid en vooral voor vandaag een fijne verjaardag!????????

Hedwig

Al die vraagtekens waten eigelijk kusjes en bloemen maarja dat zal de taal barrierre wel zijn.
Dus hierbij alsnog XXX

Mariëlle

Zo leuk om van je buitenlandse avontuur te lezen. Stoere meid ben je. En voor vandaag Hieperdepiep Gefeliciteerd met je 18e verjaardag. Vast een feestje met je family daar veel plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active