My exchange year in Nova Scotia, Canada

Survived my first month in Canada

Hi,

Vandaag is het precies een maand geleden dat ik aan mijn Canadese HighSchool avontuur begon. Time flies en het is nogsteeds een groot avontuur! Sinds mijn laatste blog heb ik weer heel veel dingen meegemaakt.

14 & 15 September had ik oriëntatie kamp. Woensdagavond werden we afgezet bij het holidays inn hotel in Truro. Hier ontmoette we alle internationale studenten van ons schoolboard (regio). Nadat onze homestaycoordinators alle regels waar je je gedurende het jaar aan moet houden hadden besproken kregen we de sleutels van onze kamers. Iedereen helemaal hysterisch natuurlijk want wie sliep er bij wie op de kamer? Uiteindelijk deelde ik een 4 persoons kamer met Amy, een Nederlands meisje wat een tijdje als vrijwilliger bij de Canadese organisatie werkt. Na 2 weken sprak ik dus weer een beetje Nederlands en om eerlijk te zijn was ik al zo gewend aan het Engels dat dat in het begin best even wennen was. Na mijn tas te hebben gedropt was het tijd voor een feestje! Voordat we dit kamp hadden had ik al een paar dagen school gehad maar nog niet heel veel andere internationals ontmoet omdat er in mijn klassen geen andere internationals zitten. Tijdens het feestje praatte iedereen tegen elkaar, leerde elkaar kennen en hadden we de grootste lol om de foto booth. Zeker een geslaagde avond dus! In Canada is het vrij normaal dat feestjes eindigen rond 23:00/0:00 dus ook wij moesten om 23:30 naar onze kamers... De volgende dag stond het ontbijt alweer klaar om 8:00 en zouden we om 9:00 vertrekken naar het wildlifepark. 9:00 is ook echt 9:00 voor de Canadezen dus de organisatie was dan ook echt niet blij toen we een kwartier te laat vertrokken. Maar na een hele gezellige sfeer in de bus (ja, zo'n echte gele schoolbus) met allemaal internationale liedjes was de begeleider van onze bus in ieder geval weer vrolijk. Het wildlifepark was om heel eerlijk te zijn niet veel speciaals. Bij wildlife dachten wij meer aan beren, olifanten en leeuwen helaas werden die dieren toch vervangen door herten, elanden en verschillende soorten vogels die we hier op het platteland ook wel tegen komen... Omdat ik nu veel meer internationals kende was het uiteindelijk best gezellig en hebben we ons die 2 uur toch weten te vermaken. Rond 12:00 gingen we weer terug naar Truro voor de lunch. We werden afgezet bij een oude middleschool die nu meer gebruikt wordt als communityhouse. Hier hadden ze een echte Canadese lunch voor ons en konden we kiezen uit KFC, Boston pizza of Subway. Na de lunch werden we verdeeld in kleine groepjes en gingen we allemaal spelletjes doen. Om 16:00 werden we weer opgehaald door onze hostmoeder. 's Avonds ben ik voor het eerst naar youthgroup geweest. Youthgroup is iets wat georganiseerd wordt vanuit de kerk voor jongeren tot 18/19 jaar. Hier kan je naartoe gaan om nieuwe mensen te ontmoeten, met deze mensen te basketballen, volleyballen, voetballen etc. Omdat het toch iets is van de kerk wordt er aan het einde ook een beetje over Jezus en god gepraat om hun te bedanken voor de dag, eten, vriendschappen etc. De kerk is heel belangrijk hier in Nova Scotia. Bijna alle mensen die hier wonen gaan zondag ochtend naar de kerk zo ook mijn hostfamily. De kerk is niet zo mijn ding eerlijk gezegd, het is nogal saai en moeilijk te volgen omdat je het niet gewend bent. Verder respecteer ik het wel en heb ik besloten om toch iedere zondag mee te gaan omdat ze het echt zien als een 'familything' en het erg waarderen wanneer wij meegaan.

Nadat we vrijdag gewoon weer naar school waren geweest (wat overigens veel leuker was nu ik meer mensen kende) hadden we eindelijk weekend ! Zaterdag zijn we naar Halifax de hoofdstad van Nova Scotia geweest voor wat sightseeing. Onze eerste stop was bij de farmersmarket. Het schijnt dus dat ze hier frikandellen hebben maar laat die kraam er nou net niet zijn geweest op die zaterdag... Verder kun je op de farmersmarket vooral producten kopen waar Nova Scotia bekend om staat bijvoorbeeld blueberries. Ook kan je er Goudse kaas (!!!) en zoute/zoete drop (!!!) kopen dit komt omdat er hier in Nova Scotia heel veel mensen wonen met Nederlandse roots. Na de farmersmarket zijn we downtown Halifax in gegaan en hebben we oa de bibliotheek en het kerkhof van passagiers van de Titanic gezien. Vervolgens zijn we naar Peggy's Cove gereden dit is de vuurtoren waar NovaScotia om bekend staat. Ook daar hebben we weer de toerist uitgehangen en na 100000 verschillende foto's hebben we de dag onderweg naar huis afgesloten met poutine. Poutine is iets typisch Canadees en trust me het is echt hemels maar zo ongezond!

Verder was natuurlijk 22 september mijn 18e verjaardag! De avond van te voren had mijn hostmoeder icecreamcake gehaald (ik was tenslotte in Nederland al jarig). Waarom hebben we deze taart niet in Nederland!? De volgende ochtend werd ik op school door iedereen gefeliciteerd en hebben ze zelfs voor me gezongen in mijn Engels klas. Ongemakkelijk... Tijdens de lunch zijn we met de internationals naar de Tim hortons gelopen. Tim hortons is ook weer iets typisch Canadees en je kan het een beetje vergelijken met een mix van Starbucks, Subway, Burgerking en Mac donalds. Na een donut lunch en ietsje te laat terug te zijn geweest op school ben ik 's middags weer met de schoolbus naar huis gegaan om eventjes met Papa en Mama te Skypen. Om vervolgens meteen door te gaan naar youthgroup. Het was een hele andere verjaardag dan thuis maar dat maakt m ook wel weer speciaal.

Afgelopen donderdag was het Terry fox day. Dit is een dag waarin we geld gingen inzamelen voor onderzoek naar kanker. De eerste twee lessen gingen gewoon door maar iedereen was zo enthousiast en de teamsprinters zat er zo in dat er van deze lessen niet veel terecht kwam. Na de lunch verzamelde we met heel de school op het footballveld en gingen we een rondjes rennen. Aan het einde deed je dan je donatie voor het Terry fox foundation. Uiteindelijk heeft onze school ongeveer 1700 euro opgehaald. Hierna hadden we een goochelshow en een aantal competities zoals een dodgebal (trefbal) en hotdog eating. Iedereen droeg de schoolkleuren (oranje en blauw) of zijn schooltrui/T-shirt. De teamspirit op een HighSchool heb ik dus ook al meegemaakt.

Afgelopen zaterdag hadden we een international bonfire. Bijna alle internationale studenten van mijn school waren er en we hebben met z'n alle hotdogs, marshmallows en cinnamonrolls boven het kampvuur gegrild. Het was een hele gezellige avond en ook hier heb ik weer een aantal nieuwe studenten ontmoet.

Vandaag begon ik aan week 5 op school en ik heb het nogsteeds erg maar mijn zin! Vorige week had ik mijn eerste echte officiële "tests" van de eerste hoofdstukken. Mijn eerste toets was voor agriculture en deze vond ik best lastig omdat ik een aantal woorden nog niet ken. Gelukkig spreekt mijn leraar Duits en heeft hij de woorden die ik niet kende vertaald of uitgelegd in het Duits waardoor ik het wel begreep. Wie had gedacht dat Duits hier in Canada nog van pas zou komen. Haha! Verder had ik voor Food studies een test van hoofdstuk 1 tot 9 (jaja, ze hebben het tempo erin zitten hier) als ik op deze test meer dan 70% van de vragen goed zou hebben zou ik een internationaal foodsafety certificaat krijgen. Ondanks dat het door de moeilijke woorden best ingewikkeld was had ik uiteindelijk 86% en krijg ik volgende week dus mijn certificaat. Mijn andere toets was voor Global Geography en die was easyyy! Het gaat dus nogsteeds heel erg goed! Verder begint het "normale" schoolleven nu echt en ben ik al helemaal gewend.

See ya guys

Reacties

Reacties

Annette

Je verhalen zijn superleuk om te lezen, Marloes. En ook zo fijn dat je het goed hebt daar. Ga maar lekker verder genieten en de studiebol uithangen ????! En ik kijk uit naar je volgende verhaal, dat wordt vast weer smullen!
Liefs van ons uit Brandevoort ??

Annette

Die vraagtekens was een smiley met een scheef oog en tong eruit. Hahaha, komt niet lekker over zo

Mira

Wat is het toch leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt! Ik vind het fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Geniet ervan meid! Groetjes van ons!!

Sophia

Hallo Marloes
Geweldig mooi verslag.
Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.

Groetjes uit Doetinchem

opa-oma. eindhoven

hallo meisje. wij vinden het verhaal prachtig .

wij kijken uit naar het volgende verslag.

o/o ehv.

Saskia

hi Marloes,
wat maak jij veel mee! Zo vliegen de weken, maanden wel voorbij. Erg leuk om te lezen wat je allemaal doet en fijn dat je ook nog tussendoor aan het geloof werkt hi hi. Groetjes van ons allemaal!

Clark

Hé Marloes, wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en dat goed gaat op school.
Geniet er van.

J.finders@hotmail.com

Supertof dat je al een certificaat gaat krijgen. Gelukkig schrijf je af en toe je blog, zo oefen je ok nog je Nederlands. Enjoy the rest of your stay ????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active