My exchange year in Nova Scotia, Canada

Alweer bijna 100! dagen in Canada!

Morgen ben ik alweer 100 dagen in Canada en wat vliegt de tijd nog steeds! 100 dagen klinkt heel lang maar zo voelt het helemaal niet. Ik ben helemaal gewend aan mijn Canadese leventje en veel dingen worden al "normaal". Natuurlijk geniet ik van iedere dag en ben ik papa en mama ook nog steeds heel dankbaar dat ik deze kans heb gekregen en hier zomaar kan zijn.

De dag na mijn laatste blog (13-11) Gingen we paintballen met een aantal internationals. Al snel kwam t cliché voorstel: "jongens tegen de meisjes." Nou dacht t ff niet he... 3 meisjes tegen 9 jongens dat is niet helemaal eerlijk. We besloten uiteindelijk toch maar om twee eerlijke teams te maken, haha! We hebben 6x het spel gespeeld en toen werd het al gauw te donker. Sinds de klok een uur achteruit is gegaan wordt het rond 17:00 echt al schemerig. Vervelen hoefde ik me de rest van de week niet want woensdag (15-11) hadden we een International Food meeting. Dit hield in dat alle internationale studenten hun nationaliteit gingen vertegenwoordigen door middel van een typisch, in mijn geval Nederlands gerecht. Ik had de avond van te voren pannenkoeken gemaakt. De volgende dag stonk het hele huis nog steeds, sorry! Maar dat was het allemaal waard want de pannenkoeken vielen heel goed in de smaak :) Toch moet ik wel eerlijk zeggen dat wanneer Opa ze maakt ze 10x beter zijn... Oke misschien 11x... Verder heb ik ook het eten van andere landen geprobeerd zoals die van Spanje, Japan, Guatemala, Italie en Brazilië. Toch sloeg ik de octopus armen uit Japan maar even over, niet zo mijn ding zullen me maar zeggen... Op donderdag (17-11) kregen we onze gevreesde (nee grapje dat viel wel mee) midterm rapporten. Doordat ik een aantal weken geleden ziek was geweest en dus een aantal dagen school had gemist waren mijn cijfers een beetje gedaald... Hier baalde ik wel een beetje van omdat ik nog niet de kans had gekregen om het te verbeteren of tegen mij verteld was de opdrachten in de halen... 's Avonds was er weer youthgroup iets wat ik steeds leuker begin te vinden en waar ik heel de week naar uitkijk! Waarom? Mijn Canadese vrienden zitten bijna allemaal op CCA wat een christelijke privé school is. Het enige moment wanneer ik ze dus meestal zie is op donderdagavond en ik ga altijd met getrainde lachspieren weer naar huis, haha!

Na een toch wel iets vermoeiende week was het op zaterdag (20-1) tijd voor een ijshockeygame van de Mooseheads! Iets typisch Canadees dus. We vertrokken al vroeg naar Halifax met de schoolbussen. Na een hele spannende wedstrijd die uiteindelijk in de laatste 11 seconde van de 3e helft beslist werd, verloren de Mooseheads... met 10 - 11. Natuurlijk werd dit niet erg gewaardeerd en ontstond er een gevecht tussen de spelers op het ijs. Niet dat dit het eerste gevecht was hoor tijdens de wedstrijd. Voor de Canadezen is ijshockey zoals voor de Nederlanders het voetbal is. Het was dan ook echt heel leuk om de sfeer en de wedstrijd een keer mee te maken! Na de wedstrijd gingen we weer met de bus naar school waar we gingen eten. De avond van te voren had de kok van onze school 60 kreeften gepeld en 2 grote zalmen klaar gemaakt. Kreeft is iets waar NovaScotia om bekend staat en je komt ze dan ook echt overal tegen.

De rest van de week op school was rustig en is er niet veel gebeurd. We kregen nieuwe opdrachten zoals een persoonlijke essay bij Engels over wat je zou doen de twee jaar na je HighSchool. Je mocht alles schrijven maar wel zei ze dat we geen straattaal mochten gebruiken en dat ging ongeveer zo "don't use af. because I am not crazy I know what that means!" Verder praten we nog steeds over schaapjes bij agriculture, maken we een business plan voor een foodtruck bij Food studies en schrijf ik een werkstuk over kinderarbeid in Nepal in Global Geography.

Vrijdag (25-11) was het holiday dat betekent dat we dus niet daar school hoefden. Tasha had de dutchtruck gebeld en die stopte dus bij ons huis! Toch wel fijn om weer even Nederlands te kunnen praten maar ook lastig! Ik merkte aan m'n zinnen dat ik steeds Engelse woorden gebruikte zoals and in plaats van en of also in plaats van ook. Het weekend was rustig en dat vond ik ook wel ff fijn omdat de afgelopen weken druk waren met school en andere activiteiten.

Stiekem was dinsdag 29-11 wel een van de leukste dagen tot nu toe. Ik maak hier natuurlijk heel erg veel mee, en bouw als het ware een nieuw leven op in deze 10 maanden dat ik hier ben. Soms is het dan ook best lastig dat ik niet alles kan delen met thuis. Natuurlijk is er Skype of FaceTime maar dat is toch anders. Toen mama mij 's middags appte dat ze contact had gehad met Travelactive en dat alle partijen instemden was het dus officieel dat mama en oma mij komen opzoeken!

Veel tijd om er over na te denken had ik niet want woensdag (30-1) was het weer een speciale dag we hadden namelijk een snow day! Zoals gewoonlijk werd ik 's ochtends om 7:00 wakker van mijn wekker. Meteen zag ik een berichtje van mijn hostmom dat school gecanceld was door de sneeuw die die nacht was gevallen en omdat het stormde. Het zicht was slecht de wegen waren glad en veel mensen hadden nog geen winterbanden op hun auto's waardoor het gevaarlijk was. Normaal zouden ze hier school dus niet voor cancellen maar omdat het de eerste sneeuw van het jaar was en het ook nog stormde deden ze dit wel. Ik dacht dus even lekker uit te kunnen slapen. Nou nee dus... 10 minuten later vloog mijn kamer deur open en stond Micah in skipak en al naast mijn bed. "Marloes, do you want to come outside with me?" Ja, en dat om exact 7:17...

Zaterdag (3-12) De dag dat ik alweer 3 hele maanden in Canada ben! Vandaag moesten we al vroeg op want we gingen met de internationals naar Halifax om te shoppen! Na een aantal uur kerst cadeautjes te hebben geshopt gingen we met een bus vol tassen weer terug richting Truro. Na zaterdag hadden we nog niet genoeg geshopt, haha dus gingen we zondag naar Dartmouth.

Natuurlijk moesten we maandag (5-12) gewoon weer naar school maar dit bleek niet zo te zijn omdat het volgens de overheid niet veilig was. In Nova Scotia zijn de leraren momenteel aan het staken omdat ze vinden dat ze te weinig betalen voor het werk wat ze doen. Ze krijgen namelijk alleen maar betaalt tussen 8:25 en 15:20 maar ze werken vaak tot laat door ivm nakijken etc. Daarom zijn zij de ' work to rule ' gestart. Dit houdt dus in dat ze niks doen buiten de lesuren en de 20 minuten voor dat school begint en de 20 minuten nadat de school uit is. Dit houdt dus in dat alle naschoolse activiteiten zoals de sporten gecanceld zijn tot dat de leraren ophouden met staken. Het klinkt allemaal erger dan het is en naast de gecancelde activiteiten merken wij er eigenlijk niks van dus vandaar dat alle scholen gewoon weer geopend werden op dinsdag en ik gewoon een "normale" schoolweek heb gehad.

Reacties

Reacties

Jolanda

Je doet heel wat indrukken op zeg. Je valt van t een in t ander gaaf. En super leuk dat mama Mer oma op bezoek komt. Je moet alleen nog wel ff wachten. Nog een mooie tijd daar en alvast een fijne Canadese kerst ????????

Mira

Wat een verhaal weer!! Echt leuk om te lezen! Wat fijn dat mama en oma komen! Heel veel plezier daar en ik verheug me al weer op het volgende verhaal! Groetjes van ons allen!! Xxxxx

opa cees en oma elly.

heel mooi verhaal wij zijn blij en trots op jouw verblijf in canada tot ziens meisje.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active